نگاهی به تفسیر ادبی عرفانی قرآن مجید (578 ) 

ســوره 3 : آل عمران  ( مدنی ـ 200 آیه دارد ـ جزء سوم ـ صفحه 50 )


( قسمت هفتـــاد و دوم ـ آخرین قسمت آل عمران )

روشنـائی قلـب ذاکـران


 

 ( جزء چهارم صفحه 76 )

بِســـمِ اللّهِ الـرَّحمــنِ الــرَّحیــم 

200 ـ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَ صَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ

وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

تفسیر لفظی : 

ای کسانی که ایمان آورده اید ، شکیبائی کنید در راه انجام احکام شرع ، و شکیبائی کنید در راه جهاد و جنگ با مشرکان ،

و اسب های سواره ی لشکر مسلمانان را آماده در سرحدات نگه دارید ، تا آزار کافران را باز دارید ،

و از خشم خداوند بپرهیزید ، و تقوی پیشه کنید تا جاوید و رستگار آئید .

 

کاروان اسرای اهل بیت (ع) در مسیر کربلا تا شام است

 

... و نهضت ادامه دارد ...

 

  تفسیر ادبی و عرفانی :  

این بار مرهمی دیگر و نواختی دیگر است !

نــــدا ، نـــــدای فضیلت ، 

خطاب ، خطاب کـــرامت ، 

و رهی را گواهی دادن به ایمان و طاعت ، 

یکی خطاب به نفس است ،

دیگری خطاب به دل ،

و سومی خطاب به جان ،

نفس را می گوید بر خدمت و طاعت صبر کن ،

دل را می گوید بر بلا و سختی شکیبا باش ،

جان را می گوید با سوزِ شوق و درد بســـاز و رابطه را استوار کن !

که گفته اند :

صبر عابدان  در مقام خدمت بر امید ثواب است ،

صبـــر عارفــان  در مقام حرمت بر آرزوی وصال است !

و صبـــر دوستـــــــداران  و عاشقان در حال مشاهدت

در وقت تجلی است که :

دیــــــده در نظــــــاره نگـــــــــران ،

دل در دیــــــــده حیــــــــران ،

و جان از دست مِهـــر به فغــــــان است !


خــدایــــا ؛

همگان در فراق می سوزند و دوستــــدار در دیــــــدار ! 

چون دوست دیده ور گشت دوستــــــــدار را با شکیبائی چه کار ؟

وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ

تقــــــــوی درختی است که بیــــخ ( ریشه ) آن در زمیــن وفــا ،

شاخ ( شاخه ) آن بر هــــــــــوای رضـــــــــا ،

آب آن از چشمه ی صفـــا ،

نه سرمـــــــای پشیمــــــانی به آن رسد ،

نه گـــرمـــــای سیــــــری ،

نه بــــــــاد دوری به آن آسیب رسانـــــد ،

نه آفــــــت پــــراکنــــــــــدگی !

میـــــوه آرد ، میــــوه ی پیـــــــروزی ،

و فلاح ابدی و صلاح سرمدی و نعیم باقی و مُلک جاودانی ،

این است حقیقتِ فَــــلاح و رستـــــــگاری ،

که پیغمبر (ص) فرمودند :

ای صاحب ایمــــان  ؛

بر تــــــو بـــــاد به پرهیـــــــزکاری ،

که گرد آورنده ی همه ی نیکــــــــی هاست ،

و بر تـــــــــــــــو بـــــــــــاد به ذکـــــــــــر خــــــــــــدا ،

که روشنـــــــائی برای قلب همـــــه ی ذاکـــــران است .


گویند زندگی جوانمردان و دوستان حق به سـه چیـز است: 

 

زندگی به ذکـر، 

زندگی به معـرفت،

زنـدگی به  وجـود ؛ 

 

زنـدگی ذکــر را ثمـره انس است،

زندگی معـرفت را فایده سکوت است،

و زنــدگی  وجــود را نتیجـه فنــا است !


و این فنـا بـه حقیقت بقـاء است !

که تا از خود فـانـی نشوی به او بـاقی نشوی! 

 

الهـــــی ؛

تو آنی که از احاطت اوهام بیرونی ،

و از ادراک عقـول مصونی،

 نه محاط ظنونی،

نه مدرک عیونی،

کارسـاز  هر مفتـونی

و شـادسـاز هـر محـزونی،

 در حکـم بی چـرا،

و در ذات بی چنــــد،

و در صفـات بی چــونی! 

 

نام تــو شنیـد بنــده دل داد به تو    

      

 چـون دید رخ تو بنده دل داد به تو!  

 

الهـــــی ؛

 

ای گناهکاران را عــذر پـذیــر و افـتـادگان را دستگـیر،  

در صنع بی نظیــر  و در حکــم بی مشیــر،   

در خـداونـدی بی شبیـه و در پادشاهی بی وزیـــر است.        

ای خـداونــدی که فلک و ملک را نگاه دارنده توئی،

ای بـزرگی که از مــاه  تا ماهی دارنــده تــوئی،

ای کریمی که دعا را نیوشنده ( شنونده) تـوئی،

و جفـا را پوشنــــده توئی،   

ای لطیفی که عطا را دهنـده توئی

و خطـا را بـردارنـده تـوئی،

ای یکتــائی که درصفت جـلال و جمـال پاینــده تــوئی

عاصیان را شوینـده و طـالبان را جوینده تــــوئی .

عــذر مـــا را بپـــذیـــــر و از خطـــــاهای مــــــا درگـــذر .



 

پیوسته دلم دم از رضای تو زند


جان بر تن من نفس برای تو زند


  گر بر سر خاک من گیـاهی روید


برگ و گل آن بوی وفـای تو زند

 

همه مشکلات و گرفتــــاری های ما


ناشی از غیبت طــــولانــــی مولایمــــــان


محبــوب دل هـــا و منجـــی انســان هـا


قائـم آل محمّـد (ص) حضرت امــام مهــدی (عج) است


پس برای تعجیل در فـرج مبارکشـان


دعـــــا کنیم


کارت پستال درخواستی طراحان



موضوع :